Dodatek mieszkaniowy

Wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy.
Dodatek mieszkaniowy to świadczenie mające na celu wsparcie osób i rodzin w zakresie kosztów utrzymania ich miejsca zamieszkania, które przysługuje tym osobom, które osiągają niskie stosunkowo niskie dochody, a powierzchnia zajmowanego przez nich lokalu lub budynku nie przekracza określonych przez ustawodawcę wartości.

Aby ubiegać się o przyznanie uprawnień do dodatku mieszkaniowego należy zgłosić się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wińsku w celu pobrania wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego wraz z deklaracją o dochodach.
Zarządca lokalu na wniosku potwierdza dane dotyczące: adresu zamieszkania wnioskodawcy, nazwę i siedzibę zarządcy domu, tytuł prawny do zajmowanego lokalu, sposób ogrzewania lokalu i wody, kwoty wydatków na mieszkanie za ostatni miesiąc (czyli miesiąc, w którym składany jest wniosek).
Wnioski o przyznanie dodatku mieszkaniowego przyjmowane są codziennie w godz. od 7.30 do 15.30 w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w pokoju nr 10.


Zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego:
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
I.            najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
II.            osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
III.            osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
IV.            innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
V.            osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.
W przypadku najmu albo podnajmu części lokalu mieszkalnego, wnioskodawca przedkłada umowę najmu / podnajmu lokalu lub umowę użyczenia zawartą z właścicielem lokalu.
Miesięczny dochód
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego  nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym,     
obowiązującej w dniu złożenia wniosku.


Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy, samodzielnie zajmującą lokal albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby.
Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz  dodatku mieszkaniowego.
W deklaracji o dochodach wnioskodawca wykazuje dochody gospodarstwa domowego za okres trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku potwierdzone zaświadczeniem o zarobkach, odcinkiem renty lub emerytury, zaświadczeniem wydanym przez Urząd Gminy lub Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz innymi dokumentami żądanymi przez pracowników realizujących zadania ustawy o dodatkach mieszkaniowych
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
Właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające wielkość powierzchni użytkowej i stan wyposażenia technicznego budynku.
Normatywna powierzchnia użytkowa
Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym znajduje się tylko jeden lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), zwana dalej “normatywną powierzchnią” w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:
- 35 m² – dla 1 osoby,
- 40 m² – dla 2 osób,
- 45 m² – dla 3 osób,
- 55 m² – dla 4 osób,
- 65 m² – dla 5 osób,
- 70 m² – dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m².
Dodatek mieszkaniowy przysługuje również gdy powierzchnia użytkowa lokalu nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:
30% albo
50% pod warunkiem że udział pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15m² jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca sie na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają tylko powiatowe zespoły do spraw. orzekania o niepełnosprawności.
Wysokość dodatku mieszkaniowego
Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu, a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:
- 15% dochodu w gospodarstwie jednoosobowym,
- 12% dochodu w gospodarstwie 2-4 osobowym,
- 10% dochodu w gospodarstwie 5-osobowym i większym
Jeżeli średni miesięczny dochód, jest równy lub wyższy od 150% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 100% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, lecz nie przekracza odpowiednich wysokości średnich miesięcznych dochodów (odpowiednio 175% i 125%) przyjmuje się, że:
gospodarstwo 1-osobowe przeznacza 20% swoich miesięcznych dochodów na opłaty za mieszkanie
gospodarstwo 2,3 i 4-osobowe przeznacza 15% swoich miesięcznych dochodów na opłaty za mieszkanie
gospodarstwo 5 i więcej osobowe przeznacza 12% swoich miesięcznych dochodów na opłaty za mieszkanie.
Nie przyznaje się dodatku jeśli jego wysokość miałaby być niższa niż 2% najniższej emerytury w dniu wydania decyzji.
Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą sie o dodatek mieszkaniowy są świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego czyli:

  • czynsz,
  • opłaty za świadczenia związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego,
  • opłaty eksploatacyjne w spółdzielni mieszkaniowej,
  • zaliczki płacone przez właścicieli lokali mieszkalnych na koszty związane z nieruchomością wspólną,
  • świadczenia związane z eksploatacją domu jednorodzinnego,
  • inne wydatki wynikające z odrębnych przepisów.

Jeżeli osobie przysługuje dodatek, a w jej mieszkaniu nie ma centralnego ogrzewania, lub ciepłej wody, lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem, to wówczas przysługuje jej ryczałt na zakup opału, stanowiący część dodatku mieszkaniowego. Wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem nie może przekroczyć 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu.
Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego od 18 maja 2006 r. na podstawie Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 maja 2006 r. przyjmuje się wydatki w wysokości 100% naliczonych i ponoszonych wydatków.
Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu lub domu nie wchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych do celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:

  • wydatki, które w przypadku najmu lokalu byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby ten lokal wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
  • opłaty poza czynszem, które obowiązywałby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby ten lokal wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy.

Wywiady środowiskowe
Organ przyznający dodatek mieszkaniowy odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że:

  • występuje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji o dochodach, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe
  • faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą osób jest mniejsza niż wykazana w deklaracji o dochodach.

Pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia o stanie majątkowym, zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych:
1) ruchomości i nieruchomości,
2) zasobów pieniężnych.
Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Wypłata dodatku mieszkaniowego
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku oraz doręczona wnioskodawcy i zarządcy lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny.
Dodatek mieszkaniowy wypłaca się, w terminie do 10 każdego miesiąca z góry, zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. W tym samym terminie wypłaca się ryczałt.
Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.
Zmiany danych zawartych we wniosku lub deklaracji złożonej przez wnioskodawcę, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.
W wypadku stwierdzenia, że osoba której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania należności. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę wówczas decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa.
Odwołanie od decyzji
Wnioskodawcy służy prawo odwołania od wydanej decyzji administracyjnej w sprawie dodatku mieszkaniowego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734) z póź. zmianami
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. Nr 15, poz. 1817)
  • Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 maja 2006 r. (Dz. U. Nr 84, poz. 585 i poz. 587)

Podstawowe dokumenty – konieczne do dostarczenia bez względu na indywidualną sytuację wnioskodawcy:
1.       Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę lub osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.
2.       Deklaracja o wysokości dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego
3.       Dodatkowe informacje – niezbędne do wydania decyzji
Dodatkowe dokumenty – w zależności od indywidualnej sytuacji klienta:
1.       Umowa najmu/podnajmu
2.       Akt własności domu jednorodzinnego lub lokalu w budynku wielorodzinnym
3.       Dokument potwierdzający inny tytuł prawny
4.       Wyrok sądowy lub dokument potwierdzający uprawnienie do lokalu zamiennego
5.       Zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową oraz wyposażenie techniczne domu – właściciel domu jednorodzinnego.
6.       W przypadku osoby niepełnosprawnej posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Miejski Zespół Orzekania o Niepełnosprawności przed 23.XI.2004r. dodatkowo należy dostarczyć aktualne zaświadczenie lekarskie lub opinię biegłego o konieczności zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
7.       W przypadku osoby niepełnosprawnej, której niepełnosprawność została orzeczona po 23.XI.2004r. posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności należy dostarczyć orzeczenie wydane przez Miejski Zespół Orzekania o Niepełnosprawności jeśli uwzględnia konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju (punkt 10 orzeczenia)
8.       W przypadku osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim - zaświadczenie lekarskie potwierdzające fakt poruszania się na wózku inwalidzkim.
Rodzaje dochodów, które powinny być uwzględnione przez wnioskodawcę przy wypełnianiu deklaracji o dochodach oraz dokumenty na podstawie których wypełniono deklarację, wnioskodawca jest zobowiązany przechowywać przez okres trzech lat,
Rodzaje dokumentów ze względu na źródło dochodów:
1.       Osoby pracujące na podstawie umowy o prace, umowy zlecenia lub umowy o dzieło:
1.       zaświadczenie o dochodach wystawione przez zakład pracy
2.       zaświadczenie potwierdzające wysokość dochodów z umowy zlecenia lub umowy o dzieło
2.       Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ogólnych:
1.       zaświadczenie o wysokości dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzone przez Biuro Rachunkowe lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego
2.       aktualne zaświadczenie o zawieszeniu działalności gospodarczej.
3.       Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej:
1.       oświadczenie o uzyskanych dochodach zapisane w deklaracji o wysokości dochodów
4.       Osoby prowadzące gospodarstwo rolne:
1.       zaświadczenie właściwego organu gminy potwierdzające dochód z posiadanego przez wnioskodawcę gospodarstwa rolnego wyliczony na hektar przeliczeniowy
5.       Osoby bezrobotne:
1.       zaświadczenie o wysokości świadczeń wypłacanych przez PUP (z uwzględnieniem składki zdrowotnej)
6.       Osoby uczące się:
1.       zaświadczenie o wysokości płatnych praktyk ze szkół zawodowych
2.       zaświadczenie o kontynuacji nauki na studiach wyższych i o wysokości ewentualnego stypendium naukowego i/lub socjalnego wystawione przez dziekanat uczelni
7.       emeryci/renciści
1.       dowody wypłat emerytury/renty i ostatnia decyzja emerytalna/rentowa
2.       zaświadczenie z ZUS potwierdzające wysokość świadczeń otrzymanych w poszczególnych miesiącach uwzględniające kwoty brutto, netto, potrącenia i dodatki
8.       Osoby otrzymujące alimenty (dotyczy osób, które nie otrzymują zaliczki alimentacyjnej):
1.       Wyrok sądu zasądzający alimenty na członka rodziny,
2.       zaświadczenie komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów zasądzonych wyrokiem sądu, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów lub przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów.


   ZRYCZAŁTOWANY DODATEK ENERGETYCZNY


 Od 1 stycznia 2014r. odbiorcy wrażliwemu energii  elektrycznej będzie przysługiwał zryczałtowany dodatek energetyczny.
PODSTAWA  PRAWNA
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne( Dz. U z 2012r. poz. 1059), ustawa z dnia 26 lipca 2013r. o zmianie ustawy- Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw( Dz. U. z 2013r., poz. 984), ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013r. poz. 966 z późn. zm), ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - kodeks postępowania administracyjnego( Dz. U. z 2015r. poz. 211).
Zgodnie z ustawą, odbiorcą wrażliwym energii elektrycznej jest osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży  energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania  energii elektrycznej.
WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY
Aby otrzymać dodatek energetyczny należy:
posiadać ustalone prawo do dodatku mieszkaniowego,
złożyć wniosek o przyznanie dodatku energetycznego z załączoną umową kompleksową lub umową sprzedaży energii elektrycznej, której stroną jest osoba pobierająca dodatek mieszkaniowy 
zamieszkiwać w miejscu dostarczania energii elektrycznej.

WYSOKOŚĆ ZRYCZAŁTOWANEGO DODATKU ENERGETYCZNEGO
Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Gospodarki z dnia 17 kwietnia 2015r. - wysokość dodatku energetycznego w okresie od dnia 1 maja 2015r. do dnia 30 kwietnia 2016r. dla gospodarstwa domowego:
1.prowadzonego przez osobę samotną  wynosi - 11,09 zł/miesiąc,
2.składającego się z 2 do 4 osób wynosi - 15,40 zł/ miesiąc,
3.składającego się z co najmniej 5 osób wynosi - 18,48 zł/miesiąc.

Dodatek energetyczny wypłaca się odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej do dnia 10 każdego miesiaca z góry.( z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku). 
Wnioski o przyznanie dodatku energetycznego składa się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wińsku Plac Wolności 13 w dziale Dodatków Mieszkaniowych i Pomocy Materialnej w dniach od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 15.00

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 marca 2020 11:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marek Strzelecki
Ilość wyświetleń: 386
09 marca 2020 11:21 (Marek Strzelecki) - Zmiana treści zakładki.
09 marca 2020 11:21 (Marek Strzelecki) - Dodanie nowej zakładki.